W dniach 9-10 kwietnia 2011r. na terenie poligonu wojskowego w Toruniu odbyło się w spotkanie zorganizowane przez Polskie Towarzystwo Rakietowe. Celem spotkania było przetestowanie konstrukcji kilkunastu rakiet (w tym trzech rakiet naddźwiękowych).

Start rakiety "Anihilacja"

Start rakiety "Anihilacja".

Start rakiety "Hipersonal"

Start rakiety "Hipersonal" wyposażonej w silnik poddźwiękowy. Następnego dnia rakieta została odpalona z silnikiem naddźwiękowym i osiągnęła prędkość ok. 1380 km/h.


Test silnika na hamowni

Przygotowania do testu silnika na hamowni. Test niestety nie był udany; po odpaleniu przez kilka sekund nic się nie działo, a następnie silnik zaczął pracować zwiększając siłę ciągu, aż nastąpiło rozerwanie korpusu silnika, którego kawałek odleciał na kilka metrów.


Część korpusu silnika

Część korpusu silnika.


Start rakiety austriaków

Start rakiety naddźwiękowej ekipy austriackiej.


Przygotowania do startu rakiety

Przygotowania do startu rakiety naddźwiękowej RTP3. Konstruktor rakiety przygotowuje zapalniki służące do wyzwalania spadochronów.


Testy RTP3

Sładanie rakiety RTP3 przed zamontowaniem na wyrzutni. Trwają testy systemów odzysku (wyzwalania spadochronów), kamer, radionamiaru i GPS-u.


Włączenie układów elektronicznych RTP3

Rakieta RTP3 na wyrzutni z widoczną częścią z elektroniką pokładową. Widoczna jest kamera (po lewej), rejestrator ciśnienia oraz przyspieszenia (po prawej) oraz zasilanie pozostałych układów (na dole). Następuje włączenie wszystkich systemów odzysku, radionamiaru, GPS-u, rejestratora oraz kamer.


Start rakiety "RTP3"

Start rakiety naddźwiękowej RTP3. Rakieta przekroczyła niemal dwukrotnie prędkość dźwięku osiągając maksymalną prędkość ok. 2100 km/h. Ze względu na błąd elektroniki, został zbyt wcześnie wyzwolony spadochron, co przy prędkości ok. 1000 km/h spowodowało rozerwanie liny łączącej dwie części rakiety. Człon z elektroniką wzniósł się na wysokość ok. 2800 m, człon z silnikiem wzniósł się na nieznaną wysokość.

Zainteresowanych większą ilością informacji odsyłam na forum Polskiego Towarzystwa Rakietowego.



Odpowiedz