W dniach 9-10 kwietnia 2011r. na terenie poligonu wojskowego w Toruniu odbyło się w spotkanie zorganizowane przez Polskie Towarzystwo Rakietowe. Celem spotkania było przetestowanie konstrukcji kilkunastu rakiet (w tym trzech rakiet naddźwiękowych).
![Start rakiety "Hipersonal"](http://ks.pg.gda.pl/wp-content/uploads/2011/04/35.jpg)
Start rakiety "Hipersonal" wyposażonej w silnik poddźwiękowy. Następnego dnia rakieta została odpalona z silnikiem naddźwiękowym i osiągnęła prędkość ok. 1380 km/h.
![Test silnika na hamowni](http://ks.pg.gda.pl/wp-content/uploads/2011/04/42.jpg)
Przygotowania do testu silnika na hamowni. Test niestety nie był udany; po odpaleniu przez kilka sekund nic się nie działo, a następnie silnik zaczął pracować zwiększając siłę ciągu, aż nastąpiło rozerwanie korpusu silnika, którego kawałek odleciał na kilka metrów.
![Część korpusu silnika](http://ks.pg.gda.pl/wp-content/uploads/2011/04/51.jpg)
Część korpusu silnika.
![Start rakiety austriaków](http://ks.pg.gda.pl/wp-content/uploads/2011/04/61.jpg)
Start rakiety naddźwiękowej ekipy austriackiej.
![Przygotowania do startu rakiety](http://ks.pg.gda.pl/wp-content/uploads/2011/04/71.jpg)
Przygotowania do startu rakiety naddźwiękowej RTP3. Konstruktor rakiety przygotowuje zapalniki służące do wyzwalania spadochronów.
![Testy RTP3](http://ks.pg.gda.pl/wp-content/uploads/2011/04/81.jpg)
Sładanie rakiety RTP3 przed zamontowaniem na wyrzutni. Trwają testy systemów odzysku (wyzwalania spadochronów), kamer, radionamiaru i GPS-u.
![Włączenie układów elektronicznych RTP3](http://ks.pg.gda.pl/wp-content/uploads/2011/04/91.jpg)
Rakieta RTP3 na wyrzutni z widoczną częścią z elektroniką pokładową. Widoczna jest kamera (po lewej), rejestrator ciśnienia oraz przyspieszenia (po prawej) oraz zasilanie pozostałych układów (na dole). Następuje włączenie wszystkich systemów odzysku, radionamiaru, GPS-u, rejestratora oraz kamer.
![Start rakiety "RTP3"](http://ks.pg.gda.pl/wp-content/uploads/2011/04/101.jpg)
Start rakiety naddźwiękowej RTP3. Rakieta przekroczyła niemal dwukrotnie prędkość dźwięku osiągając maksymalną prędkość ok. 2100 km/h. Ze względu na błąd elektroniki, został zbyt wcześnie wyzwolony spadochron, co przy prędkości ok. 1000 km/h spowodowało rozerwanie liny łączącej dwie części rakiety. Człon z elektroniką wzniósł się na wysokość ok. 2800 m, człon z silnikiem wzniósł się na nieznaną wysokość.
Zainteresowanych większą ilością informacji odsyłam na forum Polskiego Towarzystwa Rakietowego.